Muziek tijdens sporten: goed of slecht?

Muziek tijdens sporten: goed of slecht?

Iedereen doet het waarschijnlijk wel: tijdens een vermoeiende work-out een goede streep muziek gebruiken om jezelf te motiveren. Maar is het luisteren van muziek tijdens sporten goed of slecht? Je komt het hier te weten!

Invloed op krachttraining

Uit onderzoek is gebleken dat muziek tijdens krachttraining een mogelijk positieve invloed heeft. Mogelijk omdat rustige muziek je minder goed doet presteren, maar stimulerende muziek wel motiverend kan werken. In een ander onderzoek werd de invloed van muziek op een zware training opgevolgd. Hier moesten de sporters moesten bankdrukken en squat jumps uitvoeren. Hier werd bewezen dat sporters zonder muziek minder goed presteerden dan diegenen met hun zelfgekozen muziek.

Muziek tijdens sporten.Krachttraining

Invloed op duurtraining

Duursporten zoals hardlopen, roeien en fietsen kunnen vlotter verlopen als je naar muziek luistert. Muziek zorgt ervoor dat je op het ritme gaat bewegen waardoor je efficiënter en constanter gaat sporten. Muziek tijdens duurtrainingen kan je concentratie op het resultaat verhogen en het negatieve gevoel van vermoeidheid verminderen. Dat komt doordat muziek je gedachten tijdens het sporten positief worden beïnvloed. Muziek zorgt ervoor zodat je gemakkelijker in een flow terechtkomt. Helaas geldt dat wel enkel bij lage tot middelmatige inspanningen want bij zware inspanningen heeft muziek geen effect op het vermoeidheidsgevoel.

Muziek tijdens sporten.Duurtraining

Welke muziek?

Als je dan gaat sporten met muziek, welke is dan het best? De muziek tussen de 120 en 140 bpm (beats per minute) doet je het best presteren. Om dit in mensentaal om te vormen geven we enkele voorbeelden. Allerlei soorten pop- en hiphopmuziek hebben aantallen bpm tussen 90 en 120. Dancemuziek telt bijvoorbeeld meer dan 120 bpm. Het aantal bpm is wel afhankelijk van je trainingsdoel. Bijvoorbeeld tijdens het opwarmen en cardiotrainingen is muziek met 115 tot 125 bmp het meest gepast en bij kracht- en zware conditietraining behaal je bet beste resultaat met waarden tussen de 135 en 140 bpm. Deze cijfers zijn natuurlijk aanpasbaar en afhankelijk van de sport die je beoefend en welk type persoon je bent.

Muziek tijdens sporten.Welke muziek

Goed of slecht?

Nu blijft de vraag of muziek tijdens sporten goed of slecht is. Algemeen kunnen we zeggen dat wij muziek kunnen gebruiken tijdens het sporten want dat kan zeker motiverend werken en je prestaties verbeteren. Voor topsporters is dit verhaal niet zo positief. Het gevaar bij muziek luisteren als je aan het sporten bent is dat de muziek je focus wegneemt bij lastige oefeningen en hierdoor een groter risico op blessures loopt. Bij sommige bewegingen zoals bijvoorbeeld squats of deadlifts is de vorm die je maakt echt belangrijk. Als je je hier niet op concentreert dan kan je techniek en vorm minder goed uitdraaien. Daarom luisteren topsporters beter niet naar muziek tijdens hun trainingen of wedstrijden.