5 keer gezond ontbijten

5 keer gezond ontbijten

Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, maar weinigen onder ons hebben ’s morgens de tijd om uitgebreid te ontbijten. Toch is het essentieel want ons lichaam heeft het al een hele nacht zonder eten moeten doen. Om overdag goed te functioneren en te presteren hebben we dus voldoende voedsel nodig na het opstaan. Daarom lijsten we hier 5 gezonde ontbijten op voor jou.

Bruin brood

brood gezond ontbijt

Bij gezond ontbijten zijn complexe koolhydraten onmisbaar. Deze vind je vooral terug in graanproducten, waaronder brood. Wit brood mijdt je wel beter want door een gebrek aan vezels. Bruin en volkorenbrood geven sneller een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel honger krijgt. Beleggen met vlees, kaas, choco of confituur maakt niet zoveel uit. Snelle suikers zijn zeker niet uit den boze want de vezels van het bruine brood remmen immers de opname van suikers.

Havermout

gezond ontbijten

Complexe koolhydraten zoals brood worden tegenwoordig ook vaak vervangen door muesli of havermout. Havervlokken zijn suikervrij en een bron van vezels. Ze verlagen bovendien ook het cholesterolgehalte in je bloed. Havermout is van nature glutenvrij, een goeie keuze dus voor mensen die hier minder van willen binnenkrijgen omdat ze er gevoelig aan zijn. Een half kopje havervlokken verwarmen met melk of eiwitpoeder is voldoende voor een pak energie doorheen de dag. Je kan het serveren met schijfjes banaan en een handvol noten.

Ontbijtgranen

Ontbijtgranen zijn rijk aan complexe koolhydraten. Hier is het wel belangrijk om te kiezen voor de ongesuikerde en volkoren ontbijtgranen. Laat dus de Honey balls, Coco pops en Frosties aan de kant staan en kies voor de gezonde varianten.

Gepocheerd ei, roerei, omelet, …

ontbijt gezond

Bij gezond ontbijten horen uiteraard ook eieren. Deze zijn niet alleen rijk aan eiwitten, je kan ze ook makkelijk en snel klaarmaken. In amper 5 minuten maak je een gepocheerd eitje. Combineren kan je doen met een tarwekiemtoast. Ben je toch eerder een fan van een omelet of een roerei? Voeg een versneden paprika, tomaat en andere groenten naar wens toe. Een uitstekende manier om de dag te starten.

Yoghurt

ontbijt gezond

Vetarme Griekse yoghurt in combinatie met verse bessen, aardbeien of frambozen geeft je een echte calciumboost. Het bevat de nodige eiwitten, vezels en antioxidanten om de dag door te komen. Je kan het afwerken met geroosterde amandelen die rijk zijn aan gezonde vetten.

Deze tips helpen je op weg om vanaf nu te kiezen voor gezond. Ontbijten wordt daardoor veel leuker!

Laat hier je reactie achter.