Boost nu je motivatie om te sporten met deze 5 tips

Boost nu je motivatie om te sporten met deze 5 tips

Sporten kun je altijd. En op verschillende manieren. Je kunt je conditie trainen of je kracht verhogen. Je kunt sporten in clubverband, of gewoon lekker thuis. Sport is tegenwoordig overal. En terecht: iedereen heeft nu eenmaal baat bij regelmatige lichaamsbeweging. Maar niet alleen het fysieke aspect speelt een rol. Ook je mentale kracht, je motivatiespier, heeft training nodig. Begint je hoofd al te tollen en blijf je toch liever op je lauweren rusten? Schiet de discipline jou tekort? Geen nood! Met deze tips krijg je weer een flinke dosis motivatie om te sporten.

1. Kijk naar de toppers

Neen, je hoeft helemaal geen vriendjes te zijn met de grote jongens in de sportwereld. En je hoeft zeker niet even hard te trainen. Wel kun je wat opmaken uit hun wijsheid en ervaring. In de topsport hangt heel veel af van een sterk karakter. Want zelfs de snelste lopers, sterkste boksers en strafste turners verloren van zij die een betere mentale kracht hadden. Ja, een goede fysieke conditie iscruciaal om je een gezonde levensstijl aan te meten. Maar zonder motivatie en discipline geraak je nergens.

motivatie om te sporten tips

2. Kies voor de juiste kledij

Bijna letterlijk: draag kleren die specifiek gemaakt zijn om in te sporten. Ga je lopen, investeer dan in een degelijk paar loopschoenen. Doe je pilates, yoga of een andere spiersport? Vergeet je comfy yogabroek en –matje dan niet! En als gym rat heb je uiteraard ook nood aan comfortabele fitnesskledij. Je motivatie krijgt een flinke boost wanneer je ook effectief gekleed loopt als een sporter.

3. Kweek goede gewoontes

Om discipline en motivatie om te sporten te krijgen, zul je nu eenmaal iets moeten opofferen. Hoe leg je nu die knoop in je hersenen die je telkens weer aan het sporten zet op donkere dagen? Begin bij goede gewoontes. Die hoeven trouwens niet noodzakelijk sportgerelateerd te zijn. Bijvoorbeeld:

  • Slaap op regelmatige tijdstippen
  • Neem een koude douche om je geest te trainen
  • Eet gezond en verspreid

Over gewoontes gesproken: een goed trainingsschema helpt je een stuk vooruit! Zo kun je naar een doel toe werken. Je bewaart trouwens een overzicht op je hele sportleven. Bovendien is het makkelijker om te zorgen voldoende afwisseling.

4. Maak plezier

Focus je op de voordelen op lange termijn. Je zult je fitter voelen en beter slapen. En je kunt je collega’s jaloers maken! Want jij loopt de trap op alsof het niets is, terwijl zij bezweet achterblijven. Maak plezier tijdens je sportsessies! Bewonder hoe veel sneller je kunt lopen. Geniet van die extra kilogram die je boven je hoofd steekt in de fitnessruimte, maar ook van dat kilootje minder op de weegschaal.

5. Deel het, maar pas erna

Motivatie om te sporten begint altijd bij jezelf, maar soms kan het wonderen doen om eens bij anderen te kijken. Niet om te vergelijken, maar om motivatie en resultaten te delen. Maar let op: zet niet alles op je feed. Als je toch iets wilt delen, wacht dan tot na je work-out. Op die manier zijn de vele likes en reacties een soort beloning voor je inspanningen.

Laat hier je reactie achter.

Voeg reactie toe

Uw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden. De verplichte velden zijn aangeduid met *