HIIT-training: effectief vermageren en conditie opbouwen!

HIIT-training: effectief vermageren en conditie opbouwen!

HIIT-training staat voor Hoge Intensiteit Interval Training. Deze soort training is ideaal voor personen met weinig tijd die van enkele vetrolletjes verlost willen raken en hun uithoudingsvermogen willen verbeteren. Maar wat wordt nu juist met HIIT-training bedoeld? In dit artikel lees je hoe je aan zo’n trainingssessie begint en wat de voordelen ervan zijn.

Wat is zo’n hoge intensiteit interval training nu juist?

HIIT-training is niets meer dan “alles geven” en rustpauzes continu afwisselen. Zo kan je bijvoorbeeld 1 minuut touwtjespringen en een volledige minuut op adem komen. Tijdens dit soort training komen zowel cardio- als krachttraining aan bod. Bij HIIT-training is het belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren. Ben je na een halve minuut al moe? Stop dan. Voel je echter na een minuut dat je gerust nog even zou verder kunnen, verhoog dan de intensiteit van je training.

Het is de bedoeling dat jouw lichaam gedurende de minuut pauze naar adem snakt. Hiermee stijgt ook de hartslag tot een maximum. Je kan je hartslag opvolgen aan de hand van een hartslagmeter. Door het hoge zuurstofverbruik stijgt het energiegebruik en daardoor ook de calorieverbranding. Ook na je training blijf je een hogere vet- en calorieverbranding behouden dan normaal!

Start nu met training

Voordelen van een HIIT-training

Een HIIT-training biedt vele voordelen. Eerst en vooral zijn ze perfect voor personen die weinig tijd of simpelweg geen zin hebben om zich uren bezig te houden met sporten. Deze soort trainingen duren immers gemiddeld maximaal 20 minuten. Bovendien heb je geen nood aan dure sportaccessoires.

Een ander belangrijk pluspunt is het feit dat jouw conditie aanzienlijk verbetert. Niet alleen de conditie van je longen, maar ook die van het hart, de bloedvaten en bloedwaarden verbetert. Dit soort training stimuleert ook het metabolisme. Door de afwisseling tussen cardio-oefeningen en krachttraining blijft ook de spiermassa behouden!

Opgelet! Vergeet niet op te warmen alvorens aan een HIIT-training te beginnen! Dit kan door even te wandelen of enkele trappen op en af te lopen. Stretch ook na de training. Met deze stretch-tips kom je al een heel eind.

Laat hier je reactie achter.

Voeg reactie toe

Uw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden. De verplichte velden zijn aangeduid met *