Tips voor een goede nachtrust in de zomer

Tips voor een goede nachtrust in de zomer

De zomer: da’s zalig genieten van het heerlijke weer op verschillende manieren. Terrasjes doen, cocktails drinken, uitstapjes en zo nu en dan eens een reisje. Maar de zomer is niet alleen rozengeur en maneschijn. Want heel vaak blijven de warme temperaturen even hangen. Hoe zorg je voor een goede nachtrust in de zomer?

1. Denk aan je natuurlijk slaapritme

In de zomer kan het extra verleidelijk zijn om extra lang wakker te blijven. De dagen zijn dan ook langer en er is altijd en overal wel iets te doen. Als je goede nachtrust belangrijk vindt, doe je er goed aan om niet al te veel af te wijken van je slaapritme. Vermijd ook fel licht en schermen ongeveer een uurtje voor het slapengaan.

2. Controleer de kamertemperatuur

De temperatuur in je slaapkamer heeft een serieuze invloed op jouw schoonheidsslaapje. Over het algemeen is de beste slaaptemperatuur ongeveer 18°C. Verduister je slaapkamer overdag om de warme zonnestralen zo goed mogelijk buiten te houden. Koelt het ’s avonds af en is er wat wind? Verlucht je slaapkamer eens goed om de meeste warmte te verdrijven en zo beter te kunnen slapen.

goede nachtrust in de zomer

3. Gebruik het juiste deken

Wil je ook in de zomer slapen met een donsdeken? Dat kan zeker, maar zorg er wel voor dat jouw dons voldoende ademt. Vergeet het ook niet te wassen, minstens één keer per seizoen.

4. Een goede nachtrust in de zomer: frisse lakens

Fris gewassen beddengoed is niet alleen netter, maar ook comfortabeler om in te slapen. In ‘warme’ lakens zal je wellicht minder snel slaap vatten. In de zomer zweet je wellicht nog wat meer terwijl je slaapt, dus zorg zeker voor een wekelijks wasje van je bedlinnen. Als materiaal kies je best katoen. Satijn, zijde en polyester voelen wel fris aan, maar het zijn minder ademende materialen, terwijl katoen wél goed ademt en voor betere ventilatie en dus betere nachtrust zorgt.

5. Eet en drink gezond

Ijsjes, alcohol, frisdrankjes, barbecues met héél véél vlees … Allemaal heel erg lekker, maar niet noodzakelijk gezond. Probeer het wat gezond te houden om te kunnen genieten van die noodzakelijke goede nachtrust in de zomer. Je eet ook best twee à drie uur voor je gaat slapen niets meer om alvast je metabolisme tot rust te brengen. Zo heb je meer kans op een heerlijke nachtrust!

Laat hier je reactie achter.

Voeg reactie toe

Uw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden. De verplichte velden zijn aangeduid met *